• 050 - 2600 808

Welke taal spreekt jouw imago?

Uiterlijk en imago De Stijlmeester

Een goed imago, wat is dat nu eigenlijk? Voor iedereen is dat weer anders. Komt daar ook nog bij dat je een persoonlijk imago én een bedrijfsimago hebt.

‘Imago’ is een mooi Latijns woord voor ‘beeld’. Tegenwoordig wordt ook vaak het Engelse image gebruikt. Het begrip imago duidt in marketing, psychologie en communicatie op de beeldvorming die een persoon of organisatie oproept. Imago is de indruk die je op een ander maakt; het beeld dat je oproept door jouw uitstraling.

Uiterlijk is het eerste wat je ziet en het laatste wat je van iemand vergeet.

En juist in deze tijd van de sociale media wordt beeld, oftewel imago steeds belangrijker. De eerste contacten worden steeds vaker gelegd via Facebook, Twitter en LinkedIn, zowel privé als zakelijk. Wat doe je het eerst? Je gaat naar zijn of haar profielfoto kijken. Net als bij een ontmoeting op straat, in de kroeg of op een netwerkbijeenkomst kijk je als eerst naar het uiterlijk. De meeste mensen zijn visueel ingesteld. Op basis van het beeld vormen we ons al een mening wat we van de persoon vinden en hoe het contact gaat verlopen.

Ook de mensen die zeggen ‘het gaat mij om het innerlijk’ doen dit. We krijgen pas later ‘de inhoud’ van een persoon te zien en kunnen dit nog niet weten ten tijde van de eerste beeldvorming. Op de sociale media lezen we ook pas later de tekst die op het profiel of bij de foto staat.

Als we het nu eens omdraaien en een goed boek als voorbeeld nemen. Als we een boek lezen, vormen we bij de karakters een bepaald beeld hoe die eruit moeten zien. We zien ze vaak in gedachten voor ons. Dat boek is een bestseller en er wordt een film van gemaakt. Ook de regisseur heeft een bepaald beeld voor zich hoe een karakter eruit moet zien en gaat op zoek welke acteur of actrice aan dat beeld voldoet. Welk imago, welke acteur of actrice past bij het beeld dat de regisseur heeft bij dat karakter.

Nu ga jij die film bekijken. Je hebt het boek gelezen en hebt een bepaald verwachtingspatroon. Je hebt je een beeld gevormd van de personen uit het boek. Blijkt dat de karakters in de film helemaal niet overeenkomen met de gedachten die jij had bij die personen. Het beeld van de karakters van de regisseur komt niet overeen met het beeld dat je zelf had van die karakters.

Een goed imago straalt dat uit wat jij wilt uitstralen. Maar weet jij wat je uitstraalt en wilt uitstralen? Welk imago geeft jouw persoonlijkheid goed weer? En is jouw uitstraling wel de beste versie van jezelf?

De Stijlmeester helpt jou met het ontwikkelen van je eigen stijl (beeld). Of dit nu bedrijfsmatig of in de privésfeer is; jouw imago en interieur moeten bij jou passen. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Het is een zoektocht; een reis die wij graag samen met jou willen maken. Met een helder kleur- en stijladvies weet jij de juiste keuzes te maken. Zodat je weet wat je wilt uitstralen, maar nog belangrijker … dat je laat zien wie jij bent!

Kleurrijke groet,

Arnold Fontijn en Krijno Zwerver